کلوزت روم
04
آبان

استفاده بهینه از فضای اتاق با کلوزت روم

کلوزت روم چیست؟

کلوزت روم یک فضای محسوب در دیوارهای خانه می باشد یا به عبارتی می توان گفت یک سبک از کمد دیواری است که بدون درب می باشد، که فضای بیهوده ای از خانه اشغال نشود و با داشتن یک درب از قسمتهای دیگر خانه تفکیک می گردد.

 

کمد دیواری بدون درب کمد

نظم‌دهی به فضای اتاق با کلوزت

کلوزت روم فضای پرکاربردی است. خصوصا ، برای افرادی که اهمیت بسیاری به نظم می دهند.
شما با داشتن این فضا دیگر نیاز نیست در بین لباسها و وسایل انباشته خود به دنبال وسیله ای بگردید. با استفاده از کلوزت می توانید وسایل خود را به نحوی جمع آوری و مرتب کنید که فضای اتاق را اشغال نکنند و نظم بی نظیری در خانه شما برقرار شود. این کمد دیواری بدون درب برای افرادی که تعداد لباس ها و وسایل آنها زیاد است، بسیار کاربردی می باشد.

در این مطلب به بررسی ابعاد و استاندارد های کلوزت روم و معرفی انواع آن پرداخته ایم.

طراحی کلوزت روم

عوامل موثر در طراحی کلوزت روم

قبل از اقدام به سفارش ساخت کلوزت روم، بهتر است شرایط خود و یک‌سری نکات را در نظر بگیرید. به طور کلی همیشه باید قبل از تصمیم‌گیری و اقدام به هر کاری، به نتیجه آن، راهکارهای رسیدن به نتیجه مطلوب و… فکر کرد. کاری که همراه با تفکر و تصمیم درست باشد قطعا نتیجه ایده‌آل خواهد داشت.

در رابطه با ساخت کلوزت روم نیز اول بررسی کنید که آیا واقعا به آن احتیاج دارید یا خیر؟ ساخت Closet room در فضای کوچک، عاقلانه نیست. همچنین اگر نیاز چندانی به فضای ذخیره سازی ندارید، تصمیم به ساخت آن اصلا منطقی نمی باشد.
در زمان طراحی کلوزت روم باید عواملی همچون متراژ فضای موجود، بودجه ای که در اختیار است، شرایط ذخیره سازی و… را در نظر گرفت. در نهایت با توجه به این موارد، مناسب‌ترین مدل را طراحی نمود.

 

سفارش ساخت کمد کلوزت روم

انواع کلوزت روم

ساخت کلوزت روم در تهران و شهرستان از لحاظ محل قرار گیری کمدها، اندازه و ابعاد دارای انواع مختلفی می باشد. با شناخت مدل های مختلف آن می توانید مناسب‌ترین نوع را جهت سفارش کلوزت روم انتخاب کنید. مطمئنا با انتخاب مدل و مشخص شدن فضا قیمت کلوزت شما هم معلوم خواهد شد.

مدل های مختلف کلوزت روم از لحاظ محل قرارگیری کمدها

• مدل یک طرفه: رایج‌ترین نوع کلوزت روم که امکان دسترسی راحتی را فراهم می کند، مدل یک طرفه است. در این مدل، قفسه بندی بر روی یکی از دیوارها اعمال می شود. در این مدل معمولا دیوار روبروی ورودی را قفسه بندی می کنند.

 

کمد دیواری کلوزت یکطرفه در تهران

 

• مدل دو طرفه: در این مدل دو فضا که روبروی یکدیگر قرار دارند، قفسه بندی می شوند. در میان این دو فضا یک مسیر ایجاد می شود.

 

کلوزت دو طرفه

کلوزت روم دو طرفه

• مدل جزیره دار: معمولا برای تکمیل طراحی کلوزت های دو طرفه، جزیره ای در وسط آنها طراحی می کنند. در این مدل امکان تقسیم بندی هر سه دیوار وجود دارد. طراحی دیگری که برای این مدل در نظر می‌گیرند بدین شکل است که دو دیوار، قفسه بندی می شوند و دیوار سوم را برای آینه یا سایر موارد در نظر می گیرند.

 

طراحی اتاق کلوزت روم با جزیره

 

• مدل کامل: در این مدل برای قفسه بندی، حداکثر فضا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کلوزت روم بزرگ و شیک

انواع Closet room از لحاظ سایز و ابعاد

کلوزت روم بر اساس ابعاد و اندازه در سه مدل دسته بندی می شود.

• کلوزت روم کوچک و مربع

کلوزت کوچک و مربعی

کلوزت روم بلند و باریک

کلوزت بلند و باریک

• کلوزت روم بزرگ

 

کلوزت لوکس و شیک

برای اینکه مناسب‌ترین سایز را انتخاب کنید، باید محدودیت فضایی که در اختیار دارید، میزان نیاز به فضا و… را در نظر بگیرید. این امکان وجود دارد که طراحی بر اساس ترکیبی از مدل های ذکر شده انتخاب کن

اندازه استاندارد برای کلوزت روم

حداقل استاندارد در نظر گرفته شده برای ساخت کلوزت روم که برای استفاده دو نفر مناسب باشد، مساحت 9 متر و طول 2 تا 3 متر است. در این مساحت می توان سه دیوار را قفسه بندی کرد. یک فضا هم در وسط باقی می ماند. اگر نیاز به Closet room کوچک دارید یا فضای کافی در اختیار ندارید، امکان کاهش مساحت تا 2.3 متر مربع نیز وجود دارد. در ادامه به بررسی ابعاد مورد نیاز برای ساخت هر کدام از مدل های Closet room می پردازیم.

• ابعاد مورد نیاز برای کلوزت یک طرفه: مساحت این مدل از کلوزت مقدار کمی بزرگ تر از یک کمد می باشد و در مقایسه با سایر مدل ها فضای کوچکی دارد. عمق این کلوزت حداقل باید 1.20 تا 1.50 متر باشد. عمق فضای ذخیره سازی و دسترسی آن به ترتیب حداقل 60 و 90 سانتی متر است.

 

کمد دیواری کلوزت یکطرفه

• ابعاد مورد نیاز برای کلوزت دو طرفه: عمق کلوزت روم های دو طرفه بین 1.20 تا 1.80 قابل تغییر است. عمق هر کدام از طرفین این کلوزت، 60 سانتی متر می باشد. حداقل فضای مابین دو طرف نیز 90 سانتی متر است. عرض فضا نیز بین 1.80 تا 2.10 متغیر می باشد.
در این مدل از کلوزت روم اگر فضای کافی در اختیار ندارید یا قصد قفسه بندی دو طرف را ندارید، می‌توانید یک سمت را به عمق 50 تا 60 سانتی متر میله یا قفسه بندی کنید. سمت دیگر را نیز می توانید به عمق 60 تا 46 سانتی متر برای لباس های تاشده یا کفش ها در نظر بگیرید. فضای دسترسی این حالت را 85 تا 90 سانتی متر قرار دهید.

کمد دیواری کلوزت دو طرفه

 

• ابعاد لازم برای ساخت کلوزت جزیره: اگر انتخاب شما مدلی است که در وسط کلوزت، جزیره قرار دهید، باید فضای کافی در اختیار داشته باشید. برای سفارش ساخت کلوزت روم مدل جزیره ای، از هر طرف به حداقل 90 سانتی متر فضا نیاز دارید.

کمد دیواری کلوزت دو طرفه دارای جزیره

گوشه ها یکی از چالش های ساخت این مدل از کلوزت هستند. راهکارهایی که در این موارد مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:
– ساخت اختصاصی گوشه ها: این کار سبب هدر رفتن مقدار کمی از فضا می شود. همچنین دارای پیچیدگی بوده و هزینه‌بر خواهد بود. اما جلوه لوکسی به فضای مورد نظر می بخشد.

 

کنج کمد کلوزت روم

 

– استفاده از طراحی L شکل: می توانید در این قسمت قفسه هایی را قرار دهید که نیاز کمتری به آنها دارید.

کناره کلوزت به شکل ال

روش تقسیم بندی Closet room

اگر تقسیم بندی کلوزت روم به بهترین شکل ممکن انجام شود، می توان از فضای مورد نظر استفاده بهینه کرد. بنابراین در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری می پردازیم.
• ابعاد فضای آویز: حالت متعادل برای پهنای آویز، 60 سانتی متر است. کمترین سایز نیز 50 سانتی متر می باشد. برای آویختن لباس هایی مانند دامن، تی شرت، تاپ و… به نصف ارتفاع نیاز است. برای پالتو و کت های بلند و پیراهن و… نیز به تمام ارتفاع نیاز داریم.

برای لباس های کوتاه، حداقل ارتفاع مورد نیاز 107 سانتی متر است. 168 سانتی متر نیز برای لباس های بلند نیاز است. برای فضاهای باقیمانده نیز می توان از قفسه های 30 تا 35 سانتی متری استفاده کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که باید حداقل 5 سانتی متر میان میله آویز و سطح بالایی آن باشد.

کلوزت کامل و لوکس

ابعاد فضای آویزدر کلوزت

• ابعاد کشو و قفسه: برای اینکه بیشترین فضا را در اختیار داشته باشیم، چینش کشوها و قفسه ها اهمیت بسیاری دارد. بهتر است عمق کشوهای بالا و پایین فضای آویز یکسان باشد. در صورت مستقل بودن فضای قفسه و کشو به عمق های بیشتری دسترسی داریم. حالت معمول این عمق 30 سانتی متر می باشد.

بهتر است طراحی به نحوی باشد که ارتفاع قفسه ها را بتوان تنظیم کرد. اگر وسیله های زیادی را روی هم بچینید، استفاده از آنها و نظافتشان دشوار می شود. همچنین توجه کنید که ارتفاع قفسه ها بالاتر از خط دید نباشد. اگر به این نکته توجه نکنید فضای داخل کشو به راحتی قابل مشاهده نیست و استفاده از آن سخت خواهد بود

اندازه استاندارد کلوزت

ابعاد کشو و قفسه در کلوزت

  1. • اندازه فضای لباس پوشیدن: اگر قرار است طراحی کلوزت روم به نحوی باشد که بتوان داخل آن لباس پوشید، باید برای این کار حداقل فضای 120 در 90 سانتی متر را در نظر گرفت. حداقل 120 سانتی متر فضا نیاز است که بتوانید به راحتی لباس بپوشید و برای پوشیدن کفش بنشینید.
  2. ابعاد اتاق کلوزت چقدر است
  3. به منظور استفاده بهینه از فضای کلوزت روم و استفاده از ظرفیت بیشتر برای ذخیره سازی، نکات ذیل را در نظر داشته باشید.
  4. – برای نگهداری کمربند، لوازم جانبی، کراوات، روسری و… از بخش های داخلی درب ها استفاده کنید.
    – در زمان ساخت به قابل تنظیم بودن تقسیم بندی ها دقت کنید.
    – برای قفسه های گوشه یا قفسه های بلند از جعبه های بلند استفاده کنید.
    – برای استفاده بهینه ، کشوهای کلوزت را تقسیم بندی کنید.

 

اندازه-کمدکلوزت

 

حال که مدل کلوزت روم خود را انتخاب کردید. لازم است بهترین کابینتسازی در تهران و شهرستان خود،را بیابید چراکه لایق بهترینها هستید. لازم به ذکر است مجموعه بارمان چوب ( بارمان وود ) بنا بر لطف و رضایت مشتریان خود و با بهره گیری از تجربه و متریال های برند، توانسته به عنوان یکی از بهترین کابینتسازان حرفه ای در تهران و شهرستانهای کشور، شناخته شود.

مجموعه طراحی دکوراسیون و ساخت کابینت و کمد barmanwood در تهران واقع در پاسداران خدمت رسانی در زمینه ذیل می نماید.

  • طراحی و ساخت انواع کابینت های چوبی و ام دی اف (mdf) مدرن و کلاسیک و نئوکلاسیک
  • طراحی و ساخت انواع کمد دیواری و کمدهای ریلی
  • طراحی و اجرا دکوراسیون و پارتیشن اداری
  • طراحی و اجرا دکور مغازه و فروشگاهی
  • طراحی و اجرا دکوراسیون منزل

شما نیز می توانید طراحی و ساخت انواع کمد و کابینت آشپزخانه در تهران  و شهرستان، برای ویلا ، آپارتمان و یا فروشگاه (مغازه) خود را از ما بخواهید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی و مشاوره و ثبت سفارش شما عزیزان می باشند.